Werkboek Hoogbegaafd nou én?

Wendy Lammers van Toorenburg
Illustraties: Erica Ringelberg

Dit werkboek hoort bij het boek ‘Hoogbegaafd, nou én?’, (Samsara, 2008). In het ontdek-boek staat ook al een aantal (invul)oefeningen, maar op de vele verzoeken naar een apart boekje met oefeningen, heeft Wendy Lammers van Toorenburg dit werkboek uitgebracht.

Naast de oefeningen uit Hoogbegaafd, nou én?, heeft de auteur nieuwe opdrachten opgenomen en sommige ‘oude’ oefeningen bewerkt en uitgebreid. Een aantal van deze oefeningen leent zich ook om een uitstapje te maken naar bijvoorbeeld een filosofisch gesprek of een cognitieve opdracht.

Behalve dat dit werkboek in huiselijke kring gebruikt kan worden, waarbij de ouders/opvoeders samen met het kind de oefeningen kunnen doen, is het ook heel geschikt om op school in plusgroepen/verrijkingsklassen of andere begeleidingsgroepjes voor hoogbegaafde kinderen te gebruiken. Als extraatje is het mogelijk een bestand te downloaden voor het maken van een grafiek . Met deze grafiek kunt u inzichtelijk maken of het kind een onderpresteerder, een aanpasser, faalangstig/perfectionistisch is of lekker in z’n vel zit.

Bij het werkboek is eveneens een gratis ‘handleiding voor de begeleider’ beschikbaar, om richting te geven aan het gebruik van het werkboek.

Prijs
Eerste druk verschenen

Uitgeverij
Formaat en uitvoering
ISBN

9,90
November 2006
hernieuwde druk 2012
Samsara
21 x 21 cm
9789077228531

Hoogbegaafd, nou én?

Ontdek-boek over Hoogbegaafdheid, voor kinderen van 5 tot 99 jaar

Wendy Lammers van Toorenburg
Illustraties: Erica Ringelberg

Wat is dat nu precies, hoogbegaafd zijn?
Wanneer ben je dan hoogbegaafd?
En moet je daar dan iets mee, met dat hoogbegaafd?

Dit boek geeft antwoorden op deze en nog veel meer vragen over hoogbegaafdheid. En vooral over hoe dat nu voor jou voelt, om hoogbegaafd te zijn. Zeker als je de uitzondering in de klas of je omgeving bent. Want soms kan het best lastig zijn dat je hoogbegaafd bent. Soms ook leuk. In ieder geval ben je in een aantal opzichten anders dan andere, ‘gemiddeld’ begaafde kinderen. Dat ‘anders zijn’ ervaar je misschien wel elke dag. Dit boek is speciaal voor jou geschreven. Jij moet weten wat nog meer bij ‘die hoogbegaafdheid’ hoort. Want als je weet hoe de dingen om je heen werken, kun je ook kiezen wat je ermee doet.

Voor ouders en begeleiders

Met dit boek richt Wendy Lammers van Toorenburg zich met nadruk tot de hoogbegaafde kinderen zelf. Veel literatuur over hoogbegaafdheid is geschreven óver hen, niet voor hen. Terwijl zij er wel elk moment van hun leven mee te maken hebben. Als ervaren adviseur en begeleider van hoogbegaafde kinderen vertelt Lammers van Toorenburg hoe hoogbegaafde kinderen de wereld om zich heen kunnen ervaren. Zij verheldert zowel de theorie als de praktijk. Daarbij spreekt ze de kinderen persoonlijk aan en gebruikt de taal van het hoogbegaafde kind zelf. Ook benoemt de schrijfster specifieke onderwerpen die een hoogbegaafd kind tegen kan komen, zoals: je ‘anders’ of eenzaam voelen, onderpresteren, verveling op school, pesten, aanpassen, leerstijlen. Ze laat zien hoe deze problemen kunnen ontstaan en reikt volop manieren aan om daar mee om te gaan.

Met meer dan 100 illustraties

Prijs
Eerste druk
Uitgeverij
Omvang
Formaat en uitvoering

ISBN

28,90
Januari 2005, 6e druk
Samsara
246 pagina’s
21 x 21 cm, full colour, gebonden hardcover
9077228314

Ben ik in Beeld?

(H)erkenning voor beelddenkende kinderen, hun ouders en leerkrachten

Marion van de Coolwijk en Wendy Lammers van Toorenburg.

Heldere samenwerking tussen woord en beeld door illustraties van Juliette de Wit.

Veel kinderen zijn bij voorkeur visueel ingesteld. Onder andere bij dyslexie, hoogbegaafdheid, AD(H)D of ASS speelt dit beelddenken een grote rol. Dit kan problemen opleveren in onze talige maatschappij. Als gevolg hiervan verliezen veel van deze kinderen hun zelfvertrouwen en krijgen ze een verkeerd zelfbeeld. Door het rijk geillustreerde “Ben ik in beeld?” zelf of samen met een ouder of begeleider te lezen, krijgt het kind inzicht in wat beelddenken betekent. Wat doet het met je? Welke talenten heb je, wat zijn je valkuilen en wat kun je doen om de talige school te hanteren? Het boek geeft praktische handvatten en bovenal heel veel (h)erkenning.

Het eerste boek over beelddenken en visueel leren vóór kinderen!

Prijs
Eerste druk
Uitgeverij
Omvang
Formaat en uitvoering

ISBN

19,99
Januari 2013
Pica
112 pagina’s
207 x 206 mm, full colour, gebonden hardcover
9401407940