SOCIAAL-EMOTIONELE ACHTERSTAND

Bij de problematiek rond hoogbegaafde kinderen wordt nogal eens de zogenaamde sociaal-emotionele achterstand genoemd.

We onderscheiden 4 ontwikkelingsgebieden: De samenvoeging 'sociaal-emotioneel' is in onze ogen een onterechte samenvoeging. Het zijn gewoon 2 heel verschillende ontwikkelingen, die elk hun eigen pad en eventuele talenten of problemen kennen. We spreken ook niet per definitie van een motorisch-cognitief probleem of een cognitief-sociale ontwikkeling. Ieder gebied dient apart beschouwd en eventueel ondersteund te worden.

WANNEER IS HULP NODIG?

Hoe weet u of de ontwikkeling van uw kind stagneert?
Soms is het duidelijk dat het kind niet goed in z'n vel zit: agressief, onhandelbaar gedrag, niet voor rede vatbaar zijn, huilen, niet meer naar school willen enz. Maar soms lijkt het kind goed te functioneren,het klaagt niet, is misschien alleen wat stil. Niet altijd hebben de leerkracht of de ouder(s) dan door dat het helemaal niet goed gaat met het kind.
Een aantal mogelijke signalen:

DELEN