Hoogbegaafdheid > Onderpresteren
Het is heel goed mogelijk dat u een aantal van de bij Signalen kinderen genoemde kenmerken vroeger wel gezien hebt, maar dat het kind
ze in de loop der jaren kwijt geraakt lijkt te zijn. Dit kan een signaal zijn dat het kind aan het onderpresteren is.
Als een kind structureel aan het onderpresteren is (resultaten blijven (ver) achter bij de cognitieve mogelijkheden), zich ongelukkig voelt, somber wordt, niet meer naar school wil, een omgekeerde ontwikkeling laat zien, gedragsproblemen en/of tics ontwikkelt, thuis woede uitbarstingen heeft terwijl het op school zo'n prettige, brave leerling is, dan is het tijd om in te grijpen.
Ingrijpen moet altijd op basis van persoonlijk onderzoek. Wat kan het kind, zijn er didactische voorsprongen of achterstanden? Zijn er leerproblemen? Hoe steekt het kind als persoon in elkaar: perfectionistisch, faalangstig, wordt het gepest, sterke- en zwakke kanten in het karakter enzovoort, dienen zoveel mogelijk in kaart gebracht te worden. Pas dan kan er een passend programma geschreven worden.
Het feit dat bijvoorbeeld een kind versneld wordt OMDAT het hoogbegaafd is, zou nooit meer voor mogen komen! Een eventuele versnelling moet ook altijd zorgvuldig afgestemd worden op de didactische kennis, geschiedenis en karakter en mogelijkheden van een kind.
Bij HIQ zijn we voorstander van een gedegen 1 op 1 afgenomen didactisch onderzoek, in kaart brengen van persoonlijkheid en mogelijk een intelligentie-onderzoek.
Op basis van een intelligentieonderzoek alleen kan er nooit adequaat ingegrepen worden in het schoolprogramma!
Als een kind structureel aan het onderpresteren is (resultaten blijven (ver) achter bij de cognitieve mogelijkheden), zich ongelukkig voelt, somber wordt, niet meer naar school wil, een omgekeerde ontwikkeling laat zien, gedragsproblemen en/of tics ontwikkelt, thuis woede uitbarstingen heeft terwijl het op school zo'n prettige, brave leerling is, dan is het tijd om in te grijpen.
Ingrijpen moet altijd op basis van persoonlijk onderzoek. Wat kan het kind, zijn er didactische voorsprongen of achterstanden? Zijn er leerproblemen? Hoe steekt het kind als persoon in elkaar: perfectionistisch, faalangstig, wordt het gepest, sterke- en zwakke kanten in het karakter enzovoort, dienen zoveel mogelijk in kaart gebracht te worden. Pas dan kan er een passend programma geschreven worden.
Het feit dat bijvoorbeeld een kind versneld wordt OMDAT het hoogbegaafd is, zou nooit meer voor mogen komen! Een eventuele versnelling moet ook altijd zorgvuldig afgestemd worden op de didactische kennis, geschiedenis en karakter en mogelijkheden van een kind.
Bij HIQ zijn we voorstander van een gedegen 1 op 1 afgenomen didactisch onderzoek, in kaart brengen van persoonlijkheid en mogelijk een intelligentie-onderzoek.
Op basis van een intelligentieonderzoek alleen kan er nooit adequaat ingegrepen worden in het schoolprogramma!